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令和四年 新年のご挨拶。

新年、明けましておめでとうございます。
旧年中は格別のお引き立てを賜り、まことにありがとうございました。

令和三年は、新年のご挨拶に記させていただきました、「世界企業元年」を自覚的に実践する一年となりました。
特に、令和元年の改元を機に、新たに創業したTYPICAにおいては、昨年より、オランダ、韓国、台湾に法人を設置し、世界59カ国でのサービス提供を開始することができ、結果的にも、登録者数、流通量、流通額などにおいて、国外が国内を上回り、国境を超えて育み合える国際的な事業を実践する世界企業として、その始まりに相応しい1年となりました。
これもひとえに、皆様方の多大なるご協力ならびに、ご指導・ご鞭撻のおかげ様であることを、社員一同心より感謝しております。

本年は弊社を「公共経営元年」と位置付けることに致しました。
創業15周年の商号変更を機に経営目的を「人間生活革命」と掲げて3年、更に遡ること創業5周年を迎える直前の2008年10月、盛和塾とのご縁を機に「世のため人のために経営する経営者になりたい」という願望を抱き、以来13年間の実践を経て、ようやく世界企業としてのスタート地点に立つことができた今、改めて自覚的な実践を積み重ねていく経営の主題を自問自答し、俯瞰的に自社と世界を一体として今に相応しいテーマを検討した結果「公共経営元年」とさせていただきました。

弊社の長期経営計画では、2030年以降のポストSDGs世界において「人間生活革命を担う、まことの事業を実践する起業家をより多く輩出できる、民間発の国際的な公共事業プラットフォームを創る」ことを目標として掲げており、そのシンボルとなる国際的な公共事業を、世界中の人々とともに創ることができる可能性を追求するべく、TYPICAを創業いたしましたが、その流通可能性は年末時点で2000億円を超え、世界のコーヒー原材料市場規模2兆円の10%の流通を担うことができる可能性へと至っており、その革新性が世界中のメディアにより媒介され、今や世界59カ国のコーヒー事業者及び生産者が、ともにまことを育み合えるオンラインプラットフォームへと進化/深化を続けております。

コーヒー農家は世界に約2000万軒あり、1億人以上の人々がコーヒー生産の収入により生活をされていますが、その中で67%は中小規模の生産者で、彼らの44%が大量生産品優位の国際価格決定プロセスに加え、投機家のマネーゲームにより価格が乱高下する問題により貧困状態にあります。
また、奴隷労働の発展により成長してきた歴史をもつ産業であることに加えて、生産地のほとんどが開発途上国であることから、現在においてもコーヒー生産者が自らコーヒーを自立的に販売することが非常に困難であり、交渉する余地が少なく弱い立場にある現実も多くありました。
更に、コーヒーの消費量は1日30億杯にまで拡大していることから、原材料ニーズは高まり続ける一途を辿っているため、大量生産品優位の市場経済によって、機械化・工業化されたコーヒーの生産量は拡大する一方、小規模生産者によって自然と共生し育てられる高品質なコーヒーの生産量は減少傾向にあり、2050年には高品質なコーヒーの品種として知られるアラビカ種の生産量が半減することがワールドコーヒーリサーチから発表されるなど、コーヒー生産が環境に与える悪影響なども世界的に問題視されています。

TYPICAは、このような問題意識を教材化/事業化するべく、中小規模の生産者が自ら価格を決定し、自分たちの農園名で世界中のコーヒー事業者及び、コーヒー愛好家に直接販売できるオンラインプラットフォームを構築し、これまで2年間の実績では、国際価格の3倍から30倍で取引が行われる国際市場を創造することができました。
また、本年より、TYPICAの流通に関わる全ての人々が、ともに植樹できる「OKAGESAMA NO MORI」プロジェクトをタンザニアの地より始動することで、コーヒー取引を物とお金の交換にとどめることなく、世界中のコーヒー生産地の緑化運動を共働できる始まりを担うシステムへとバージョンアップすることで、より、お互いの精神や文化交流が活性化され、結果的に更なる流通活性化を担うことができるプラットフォームへと発展する道を歩んで参ります。

私は、TYPICA市場の成長を担うことは、SDGsの根本問題である「貧困」「人権」「環境」の問題を一貫して解決できることを確信しています。また、コーヒー取引を通じて、万人がともにまことを育みあえる機会を開発し続ける営みそのものが、より永続的発展的なコーヒー産業と世界を担うことができる、大きな可能性を内包していることを自覚し日々の実践を積み重ねております。いわば、「TYPICAを、民間発の国際的な公共事業として、その進化/深化を担うことで、新たなコーヒーと世界の歴史をつくりたい。本年を、その始まりの1年にしたい。」このような思いと自覚を深める日々の中で、その自覚をより組織的な実践へと発展させるべく、更には企業の枠も超えた新たな共働のご縁に“気づける私たち”を養うべく、その経営の主題を「公共経営元年」とさせていただきました。

本年も変わらぬご指導、ご鞭撻を賜りますよう、何卒よろしくお願いいたします。

令和四年元旦
ムトナ株式会社/TYPICAホールディングス株式会社
代表取締役 後藤 将

Happy New Year to you all.
I’d like to extend my sincere gratitude for your continued support in the past year.

As I wrote in my New Year statement last year, we started off 2021 with a resolution to make it the first year of our transformation into a global company. That goal served as our guiding philosophy in conducting all our activities in the past year.

That is especially true of TYPICA, our latest venture that was founded in 2019 at the outset of Japan’s new imperial era, Reiwa. Last year, we established TYPICA’s subsidiaries in the Netherlands, South Korea and Taiwan. This global expansion has enabled us to launch services in 59 countries across the world. As a result, our key indicators in overseas markets, including the number of registered users, distribution quantities and the total value of transactions on our platform, surpassed those of the Japanese market. These achievements marked a good start toward becoming a global company, one that operates international business that transcends borders.

All our members are wholeheartedly grateful that this is all thanks to your great support and guidance.
We will aim to make 2022 the first year toward becoming a public-service company.

Three years have passed since we changed our company’s name upon its 15th anniversary and adopted the purpose of revolutionizing human lives. Further back in October 2008, right before our 5th anniversary, an encounter with the Seiwa-juku group of business leaders inspired a desire in me to become an entrepreneur who does business for the good of the public and society at large. After the past 13 years of putting that desire into action, we have finally reached the starting point as a global company. Now that we are ready to press further ahead, I’ve debated with myself what the core theme of business should be for the coming year, a key principle that keeps us aligned and meets the needs of the times. And from a perspective that sees no divide between our company and the world, I have adopted the theme “Year 1 as a Public-Service Company.”

Under our long-term management plans, we have set the goal of creating a privately-run, international public-service platform that cultivates entrepreneurs with a genuine purpose and a mission to revolutionize human lives. We founded TYPICA to make it the symbol of an international public-service business, and to explore the possibility that we can build such a business with people around the world. As of the end of 2021, TYPICA’s distribution potential topped over 1.7 billion dollars, which means that TYPICA has the potential to make up 10% of the 17 billion-dollar global market for raw coffee materials, or green coffee. Our innovative endeavor has earned us headlines in media outlets across the world. TYPICA continues to deepen and evolve into an online platform where coffee businesses and producers in 59 countries around the globe interact with each other and nurture a genuine way of life.

There are about 20 million coffee producers in the world. And more than 100 million people rely on earnings from coffee production. 67% of them are small- and medium-scale producers, 44% of whom live in poverty because of various factors. These include international market prices that favor mass produced green coffee and volatile price fluctuations caused by speculative investors.

The coffee industry has grown in lockstep with the expansion of slave labor. In addition, most coffee producing countries are underdeveloped economies. Because of these backgrounds, it is extremely difficult even today for coffee producers to sell their products on their own. Many of them don’t have much of a say in negotiations with buyers, and often find themselves in a position of weakness.

Furthermore, demand for green coffee has been on a continuous rise, with people around the world consuming three billion cups of coffee every day. In a market economy where mass production has a competitive edge, production of machine-harvested, industrially-grown coffee keeps increasing. In contrast, there has been a steady decrease in production of high-quality coffee, grown at the hands of small-scale producers in harmony with nature. According to a report by the World Coffee Research, production of Arabica coffee, known as a high-quality variety, will be half its current level in 2050. Under these circumstances, coffee production’s harmful impact on the environment has increasingly come into sharp focus around the world.

To turn these challenges into lessons for the future and a business, TYPICA has created an online platform where small- to medium-scale producers can set their own prices and, with the name of their farms on their products, sell directly to coffee businesses and coffee lovers all over the world. In the two years since its launch, TYPICA has built an international marketplace where green coffee is sold at three to 30 times the international commodity price.
This year, we will kick off “OKAGESAMA NO MORI,” a project that brings together all those involved with TYPICA’s distribution to plant trees in Tanzania. Through this initiative, we aim to expand the scope of coffee trade beyond the mere exchange of money and goods, and upgrade our infrastructure into one that leads greening efforts in coffee producing countries across the world. This project will vitalize spiritual and cultural interactions among all our stakeholders, which will in turn help our platform develop into a more vibrant distribution network.

I firmly believe that developing TYPICA’s ecosystem can be an answer to the fundamental SDGs issues of “poverty”, “human rights”, and “environment.” I believe that by continuing to create opportunities for everyone to nurture a genuine way of life through coffee trade, we can contribute to the eternal growth of the coffee industry and the world as a whole. I go about my duties every day with that enormous potential in mind. To put it differently, I would like to write a new chapter in the history of the coffee industry and the world by deepening and developing TYPICA into a privately-run, international public-service business. And I would like to make 2022 the first year toward realizing that goal. These aspirations and my sense of responsibility are growing bigger by the day. And it is against this backdrop that I have set the core theme of business for this year as “Year 1 as a Public-Service Company”, with the aim of translating my aspirations into practices as an organization and opening our eyes to new forms of collaboration with other businesses and other opportunities previously unexplored.

We appreciate your continued guidance and mentorship in the coming year.

January 1, 2022
Mutona, Inc. / TYPICA Holdings, Inc.
Representative Director Masashi Goto